niedziela, 19 kwietnia 2015

Jak zaopiekować się... chomikiem? O.o

Cześć!
Dzisiaj chciałabym poruszyć temat kupna zwierzaka, a mianowicie chomika. Dużo osób mi znanych marzy o chomiku, więc pomyślałam, że napiszę dziś o tym, jak się opiekować, jak się zachować bezpośrednio po jego kupnie i - to chyba najważniejsze - jak przekonać rodziców na zwierzę.

Coś o chomiku...
Chomik najczęściej jest kojarzony jako takie słodziutkie zwierzątko, które lubi się kręcić w kołowrotku i nie jest groźne. Otóż nie! Może i słodkie zwierzątko, ale bez odpowiedniej opieki może się przekształcić w bestię! Nie dajmy się nabrać na słodkie oczka.
Jest kilka ras chomików, najbardziej znane to syryjski - największe z chomików, różnokolorowe; dżungarski - podobny  myszy, z charakterystyczną pręgą na grzbiecie; i Roborowskiego - chomiki tej rasy są najmniejsze, ale za to naprawdę trudne do oswojenia.

Oczywiście, chomik tej rasy będzie trochę większy, bo ten to jeszcze maleństwo :3

Kilka głównych zasad
Najważniejsza zasada:


Oczywiście, bez przesady. Nie możemy "przepaść" chomika do tego stopnia, żeby nie mógł się ruszyć.
Powinniśmy pamiętać, że chomiki - w przeciwieństwie do świnek morskich - wolą 'mieszkać' same.
Te zwierzątka są bardzo ruchliwe i potrzebują ruchu. Nie należy jednak spuszczać ich z oka ani na moment, gdy je wypuścimy z klatki - bardzo szybko mogą się gdzieś schować i wątpliwe, żebyśmy je później szybko znaleźli.
Chomiki są dalekowidzami - nie widzą tego, co jest blisko. U nich najbardziej rozwinięty jest węch.
Zwracaj uwagę na uszy chomika - jeśli są oklapnięte oznacza to, że zwierzę jest w złym humorze lub zmęczone.

Trzymanie chomika
Chomika można trzymać nie tylko w klatce. Wiadomo, że chomik rozkopując trociny może trochę wykopać ich z klatki. Oczywiście, można je sprzątnąć, ale jest to dosyć nużące; w dodatku wysypane trotki będą się roznosić po całym domu. Równie dobrze chomika można umieścić w terrarium/akwarium.


Gdy kupisz chomika...
Ważna zasada! Kupując chomika dostajemy go w tekturowym pudełeczku. POD ŻADNYM POZOREM NIE WYJMUJ GO Z PUDEŁKA WŁASNORĘCZNIE! Zwierzę jest nieprzyzwyczajone, może cię ugryźć! Włóż pudełko z chomikiem do uprzednio przygotowanej klatki lub akwarium i je otwórz. Chomik sam wyjdzie z pudełka, nie musisz mu pomagać!


Oswajanie chomika
Oswajanie zależy od chomika. Jeden może się oswoić po tygodniu, inny przez całe życie będzie trzymał do ciebie dystans. Przez kilka pierwszych dni syp sobie na rękę jakiś smakołyk (np.: pestki dyni lub słonecznika) i delikatnie podstawiaj chomikowi. Na początku będzie się bał wziąć z ręki (w moim przypadku chomiki szybko chwytały ziarenko i uciekały z nim), jednak po czasie się oswoi i będzie z niej jeść. Wtedy możesz delikatnie pogłaskać chomika, uważając, aby go nie spłoszyć. Gdy chomik będzie się czuł pewnie możesz spróbować wziąć go na rękę - nadstaw ją w klatce, a chomik sam na nią wejdzie. Możesz podrzucić mu jakiś przysmak, żeby go zwabić. Początkowo po prostu podnieś go, na niewielką wysokość, bo chomik może się przestraszyć i próbować uciec. Przez kilka dni powtarzaj czynność, dopóki nie zauważysz, że zwierzę już się nie boi. Wtedy możesz wyciągnąć go z klatki. Zwierzątko będzie całkowicie oswojone, kiedy będzie samo wchodziło ci na rękę i chodziło ci np.: po nogach, rękach.


Sprzątanie klatki/akwarium, utrzymanie ładnego zapachu
Jednym z argumentów rodziców, kiedy prosisz ich o chomika, jest "Będzie ci śmierdziało w pokoju!". Zgadłam? Jest na to sposób! Oczywiście, jakiś smrodzik zawsze będzie, przecież i my załatwiając grubszą potrzebę zostawiamy w łazience przykry zapach (chociaż u chomika jest inaczej, "balaski" nie mają zapachu, za to mocz ma woń przeokrutną!)... Na zasady nie ma rady! W tym przypadku mam jednak dla was dwie podpowiedzi...
1. Zmieniaj chomikowi ściółkę regularnie! Ja zmieniam raz na tydzień i udaje mi się zniwelować zapach, a chomikowi zawsze milej przebywać w czystym otoczeniu.
2. Kupuj zapachową ściółkę! Brzydki zapach jest przy niej nieodczuwalny, pachnie w pokoju owocami, a i chomik zmieni swój zapach przebywając w pachnąch trocinach.
Zaobserwuj, gdzie chomik lubi spać. Zazwyczaj wybiera jakiś róg. Tam przy zmianie ściółki zawsze dawaj trochę więcej trocin, bo zwierzę lubi się w nich zakopywać. Cóż... Innych podpowiedzi w tym zakresie nie mam, nie dawaj ściółki ani za dużo, ani za mało.


Wyposażenie klatki/akwarium
Każdy chomik powinien mieć miskę, poidełko i kołowrotek. Jest dużo obrazków pokazujących, że przez kołowrotek chomik niszczy sobie kręgosłup, ale jeśli nasze kręcidełko jest wystarczająco duże, spokojnie, nic się nie stanie! Nie odbierajmy chomikowi takiej radochy! Dla mojej Mrużki kołowrotek to jej całe życie :'D. Dodatkowo możesz kupić domek, najlepiej drewniany, w którym chomik może spać. Jeśli chcesz zapewnić chomikowi maksimum radości, kup mu od razu dużą klatkę z różnymi zjeżdżalniami itp. C:


Karmienie chomika
Kupuj mu pełnowartościową karmę oraz regularnie zmieniaj wodę (najlepiej podawaj mu przegotowaną). Od czasu do czasu żaden chomik nie pogardzi karmą uzupełniającą lub kolbką o ulubionym smaku (mój chomiczek przepada za orzechowymi rożkami). Możesz go również uraczyć marchewką, jabłkiem, ciasteczkami itp. Obserwuj, co mu najbardziej przypada do gustu.


Jak przekonać rodziców na zwierzę?
Wytłumacz im spokojnie, acz stanowczo, że zwierzę ćwiczy odpowiedzialność. Obiecaj, że będziesz o niego dbać. Nie obędzie się bez perswazji - może powiedz, że wszyscy w twojej klasie mają jakieś zwierzątko i mówią, że to ich najlepsi przyjaciele? Często takie decyzje  pozwoli podjąć spontan. Przechodzisz koło sklepu zoologicznego, prosisz mamę, abyście zajrzeli, robisz słodkie oczka i mama się zgadza (tak było w moim wypadku). W ostateczności możesz podać mnie za wzór (2 psy, chomik, 2 <do niedawna trzy> świnki morskie z czego jedna w ciąży, 4 rybki). Pamiętaj jednak, że zwierzątko to nie zabawka i że jak już się na nie zdecydujesz, musisz wypełniać obowiązki. Zastanów się, czy chcesz zarywać pół soboty sprzątając klatkę świnek i akwarium chomika, a potem zbierać z podwórka zdrowe kupki psiaków xD (okej, to ostatnie robi za mnie tata xD).

PRZEDE WSZYSTKIM PAMIĘTAJ, ABY BYĆ PRZYJACIELEM SWOJEGO CHOMIKA. BAW SIĘ Z NIM CODZIENNIE PRZYNAJMNIEJ 15 MINUT, BO INACZEJ ZDZICZEJE.

Na koniec... Moja Mrużka, którą ostatnio złapałam w nietypowej pozie... xD

Hahah, oczywiście wywaliła wszystko z miski, grubas XD

Pozdrawiam!
Kwaheri! (język suahili zawsze spoko)



Nirvana - Smells Like Teen Spirit
Ło mój Boże - może sam zespół jest okej, ale te jego co niektóre "faneczki" mi go dosłownie obrzydziły. Koszuleczki z żółtą typową "buźką", a pewnie znają tylko kilka kawałków. Taka jest nasza rzeczywistość, proszę Państwa. Oczywiście, nie mówię o wszystkich; niestety w mojej szkole tak jest. :')
Tę piosenkę lubię, lubię głos Kurta i klimat tej piosenki. W sumie... Co ja wam opisuję? Pewnie wszyscy znają tą piosenkę. A jeśli nie, zapraszam do odsłuchania. :)

24 komentarze:

  1. Matko!
    Nie pomyślałam, źe znajdę tutaj coś o chomikach! Mam dostać na urodziny, a wiekszości "porad" nie ogarniam, a tu jest wszystko pięknie wytłumaczone! :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spoczko (y). Starałam się to wytłumaczyć jak najbardziej przystępnie. Sama myślałam kiedyś, że wiedziałam dużo o chomikach, a jak przyszło co do czego - nie wiedziałam wielu istotnych rzeczy. W każdym razie, cieszę się, że skorzystasz z poradnika i życzę wiele radości z nowym przyjacielem :D.

      Usuń
  2. Kocham chomiczki ale mam psa (York ), mieszkam w bloku.... A rodzice są uparci. Co do argumentu że wszyscy mają rodzice mówią -ale ty nie jesteś wszyscy -.-
    masz jakiś sposob żeby ich przekonać?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale ty nie jestes wszyscy - skad to znam? xd
      Tak jak mowilam, sprobuj sposobu na spontan. Albo zapros jakas kolezanke, ktora na chomika i gadajcie o nim tak, zeby rodzice slyszeli:
      - Chcialabym miec chomika, ale rodzice mi nie pozwalaja...
      - Sprobuj ich namowic, chomikisa takie fajne! Moj dzisiaj wszedl mi do kieszonki od bluzy i nie mogl wyjsc!
      - Pytalam juz, ale nie pozwalaja, ty to masz dobrze...

      Usuń
  3. Nie mam chomika i raczej nie będę mieć, ale post przydatny. Dużo rad dla początkujących c; Mam pytanie. Mogłybyście napisać o jeżach pigmejskich? Niekoniecznie muszą być to porady. (: To takie sympatyczne zwierzątka ♥

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z chęcią napisałabym o tych zwierzątkach, ale niestety, nic o nich nie wiem :( Ale patrzyłam w grafice google, są słodziusie ♥

      Usuń
    2. Można w internecie jakieś podstawowe informacje znaleźć c;
      To nie muszą być dokładne porady, tylko np. polecenie kupna ów jeżyka.
      Ale jeśli to problem...to była tylko propozycja, rzecz jasna!

      Usuń
    3. Przemyślę to, chociaż nie lubię pisać o czymś, o czym mało wiem. Ale jeżyki mi się naprawdę spodobały, więc wezmę to pod uwagę. :)

      Usuń
  4. Miałam 2 chomiki;
    -pierwszy Duduś [*]
    -drugi Speedy (czyt. Spidi) [*]
    Duduś miał guza, a Speedy umarł za starości :c
    Ale, po długiej przerwie kupuje sobie następnego ;)
    Nie mogę się doczekać <33
    A co do posta-super.
    PS Jaką rasę polecasz? Niestety mam małą klatkę :/
    ~Klaudia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. PS2 Twoja Mrużka jest piękna, podobna do mojego Dudusia. c:
      ~TaWyżej

      Usuń
    2. Każda rasa jest dobra, zależy od twoich upodobań (:
      Jeśli wolisz szybko oswoić chomika, wybierz syryjskiego albo dżungarskiego, jeśli chcesz, żeby był małych rozmiarów, wybierz Roborowskiego, popatrz też na wygląd - dla mnie chomik nie byłby chomikiem bez charakterystycznej pręgi na grzbiecie, dlatego ja wybieram dżungarskie :).

      Usuń
  5. Super post, sama mam chomika, Severusa :3 (Potterheads!) Możesz zrobić taki poradnik na psa jak przekonać przede wszystkim rodziców ???? :)
    vajletboregard, czyli Jane Malfoy-Castellan
    PS: Nirvana rządzi, mam tą piosenkę na telefonie od dawna. Curt 💖

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że w przypadku psa jest podobnie jak w przypadku każdego zwierzątka. ;) Spróbuj tych metod, powodzenia! :D

      Usuń
  6. Ej Julka, potrzebuję szybkiej pomocy! Mam chomika od jakiś 3 tygodni, a on nadal sie nie oswoil! :(
    Nie wiem co mam już robic... dalam mu troche czasu, a by sie oswoil (kilka dni), dawałam mu do powachania reke, aby mogl sie przyzwyczaic ale nic! Jak chce mu wymienic trociny, lub dac mu jedzenie to on piszczy... Ja juz naprawde nie wiem! Prosze pomoz :'( Z moimi dawnymi tak nie bylo..
    Przepraszam za bledy- piszez telefonu.
    Jeszcze raz cie prosze bo juz naprawde nie wiem..
    -Klaudia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak już mówiłam, niektóre chomiki są takie, że nigdy nie będą się czuły pewnie w obecności ludzi. :( Mój chomik, który zdechł był bardzo chętny do życia z ludźmi, natomiast chomik, którego mam teraz - już nie. Nie próbuj na siłę, zacznij od początku i bądź cierpliwa! Mój pierwszy chomik oswajał się dwa tygodnie, a chomik, którego mam teraz około trzech tygodni. Nie od razu Warszawę zbudowano. :p
      I przepraszam, że odpowiadam z takim opóźnieniem, po prostu ostatnio byłam zajęta czym innym i nie sprawdzałam komentarzy pod tym postem. ;)

      Usuń
  7. Ja mam chomika roborowskiego i tą karme kupuje :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyjmujecie do redaktorów? Bo ja bym chciała :(

      Usuń
  8. Fajnie, że napisałaś o chomikach. Raczej nie będę ich miała, bo jak by umarła to bym płakała okropnie :(

    OdpowiedzUsuń
  9. Ja miała około 12 chomików. Zauważyłam, że w każdym pokoleniu chomików rodzi się jeden biały, a reszta szara (przynajmniej tak było w moim przypadku).

    OdpowiedzUsuń
  10. Super!:3 Ja bede mogla miec dopiero po wakacjach(dopiero jak wroce a nie jak znowu zaczne do szkoly chodzic xD)Naprawde wszystko jest dokladnie wytłumaczone!mam nadzieje ze wygląd klatki spodoba sie mojemu chomikowi:')ale nadal nie wiem jak go nazwac...masz moze jakis pomysl?

    OdpowiedzUsuń
  11. Chcialam jeszcze sie zapytac o rasę bo z nia mam najwiekszy problem wszystkie mi sie podobają a moge miec tylko jednego chomika

    OdpowiedzUsuń
  12. KOlo Kojo Yahooo Heooo Arrr Achuj AAk (BOT)

    OdpowiedzUsuń
  13. Kolo Koja Yahooo Heooo Arr Achuj AAk (GM)

    OdpowiedzUsuń
  14. KOlo Kojo Yahooo Heooo Arr Achuj AAk (WŁAŚCICIEL)Grr OOOOHHH

    OdpowiedzUsuń